0513 - 462 280H. Ringenoldusstrjitte 1, 8401 PV Gorredijkdirectie.detreffer@comprix.nl

Het is niet alleen “Bewegend Leren” en nieuwbouw wat “de klok slaat" op De Treffer. In de afgelopen twee schooljaren hebben we ons met het hele team verdiept in de psychologie van gedrag. We hebben inzicht gekregen in gedrag van onszelf (met alle verschillen die er zijn) en alle verschillende type gedrag van de kinderen. We gaan door met deze PCM methode, want uitgeleerd ben je natuurlijk nooit. Het helpt ons om uit te puzzelen wat kinderen van ons vragen én hoe wij ons eigen gedrag kunnen aanpassen om daarop aan te kunnen sluiten. PCM gaat uit van een aantal clusters van patronen in gedrag. In totaal zijn dat er zes. Ze dragen de namen Harmoniser, Gestructureerd denker, Doorzetter, Rebel, Dromer, Promotor. Iedereen heeft kenmerken van al deze clusters. Echter één cluster is dominant. Dit is het Basistype. Ieder mens, ieder kind heeft een mooie eigen mix en laat dus vooral gedrag zien uit één of twee van deze clusters. Ook onder spanning kunnen gedragingen van deze clusters duidelijk naar voren komen en laat een kind (of volwassene) duidelijk zien welk cluster dominant is. Wij kunnen steeds beter duiden waar een kind dan behoefte aan heeft én om vraagt met het cluster wat zichtbaar is. PCM is dus een hulpmiddel om een antwoord te vinden op de vraag HOE je als leerkracht iedere leerling kunt bereiken. We leren de ‘taal’ spreken van elk type, we leren de gedragsclusters te herkennen (ook bij onszelf 😊) en we leren hoe je elk type kunt motiveren, hoe je stressgedrag kunt voorkomen of, als het toch voorkomt, hoe je een gerichte interventie kunt doen. Interessante materie en het maakt het onderwijs nóg weer een stukje boeiender dan het al is.

Geplaatst op: 24 Februari 2023